Literackie
konteksty Internetu. Wersja do druku (30 h)
Autorskie
ćwiczenia poświęcone kulturze literackiej w Internecie,
prowadzone od kilku lat na Wydziale Polonistyki UW w ramach
specjalizacji Filologia dla mediów.
Założenia
i cele: zajęcia zapoznają studenta z wieloaspektowym
funkcjonowaniem literatury w Internecie oraz przygotowują
do kreowania humanistycznych wymiarów sieci.
Plan
zajęć:
1.
Wprowadzenie do humanistycznej wizji Internetu oraz
wskazanie podstawowych obszarów literatury w sieci
2.
Czytanie z ekranu. Przemiany modeli komunikacji a Internet
3.
Blogi. Od sieciowych pamiętników do kanału komunikacji
4.
Drukowane blogi. Specyfika przejścia od Internetu do druku
5.
Życie literackie doby Internetu. Przemiany kultury
literackiej po 1989 r. Rola instytucji sieciowych w
kreowaniu nowych wymiarów literatury
6.
Czasopisma literackie w sieci. Przemiany podstawowych
instytucji kultury literackiej
7.-8.
Literackie wizje Internetu. „Samotność w sieci”
Janusza L. Wiśniewskiego. Fenomen literatury popularnej a
Internet
9.
Hipertekst. Hipertekstowość. Komunikacyjność. Interakcyjność.
Cechy nowego medium a przemiany gatunkowe literatury
10.-11.
Polska powieść internetowa. Nie tylko hipertekst:
„blok” Sławomira Shuty, „Koniec świata według
Emeryka” Radosława Nowakowskiego, „hipertekst”
Roberta Szczerbowskiego oraz „540 dni w armii” Wiesława
Pasławskiego.
12.
Wirtualizacja bibliotek, biblioteki wirtualne. Perspektywy
rozwoju
13.
Komercjalizacja rynku książki a Internet.
14.
Księgarnie i portale internetowe o książce a współczesny
model czytelnictwa
15.
Przyszłość książki. Wizje przyszłości papieru.
Posumowanie zajęć
Szczegółowe
wymagania zaliczenia:
Uczestnictwo
w zajęciach. Aktywność
Przygotowanie
wystąpienia
Praca
zaliczeniowa. Interpretacja funkcji wybranej literackiej
strony internetowej
Egzamin
ustny
Lektury:
Yves
Winkin, „Telegraf i orkiestra”, [w:] „Antropologia
słowa”, pod red. G. Godlewskiego, WUW, Warszawa 2005
Paul
Levinson, „Ekrany XX wieku”, [w:] „Miękkie
ostrze”, Muza, Warszawa 1999
Roman
Chymkowski, „Czytanie z ekranu”, [w:] „Przegląd
Humanistyczny”, 2002 z. 1, lub: „Liternet. Literatura i
Internet”, pod red. P. Mareckiego, Rabid, Kraków 2002
Wybrane
materiały ze strony: www.techsty.art.pl
Derrick
de Kerckhove, „W świecie hipertekstu”, „Wszystko
o hipertekście”, [w:] „Inteligencja otwarta”, Wyd.
MIKOM, Warszawa 2001
Maria
Cywińska-Milonas, „Blogi (ujęcie psychologiczne)”,
[w:] „Liternet. Literatura i Internet”, pod red. P.
Mareckiego, Rabid, Kraków 2002
Janusz
L. Wiśniewski, „S@motność w sieci”, Prószyński
i S-ka, Warszawa 2001, "Czarne", Wołowiec 2001 i
n.
materiały
ze stron:
http://katalog.czasopism.pl
http://www.buw.uw.edu.pl
http://bn.org.pl
http://czytelnia.onet.pl
http://www.merlin.com.pl
Sławomir
Shuty, „blok” – www.blok.art.pl
Radosław
Nowakowski, „Koniec świata wg Emeryka” – http://www.emeryk.wici.info/
Robert
Szczerbowski, „hipertekst” – http://www.techsty.art.pl/ae/raster.html
Wiesław
Pacławski, „540 dni w armii”, http://www.e-ksiazka.it.pl/
Paul
Levinson, „Wizje przyszłości papieru”, [w:] „Miękkie
ostrze”, Muza, Warszawa 1999
Derrick
de Kerckhove, „Przyszłość książki”, [w:]
„Inteligencja otwarta”, Wyd. MIKOM, Warszawa 2001
John
Barth, „Stan rzeczy”, [w:] „Literatura na Świecie”,
1997 z. 6 (nr 311)
aalli,
„Świat według blondynki”, ogme, Warszawa 2002
Marta
Fox, „Magda.doc”, Siedmiogród, Wrocław 2000
Krystyna
Kofta, „Krótka historia Iwony Tramp”, Wyd. WAB,
Warszawa 2001
Krzysztof
Rudowski, „Cz@t”, Słowo/obraz Terytoria, Gdańsk
2001
Zdzisław
Dobrowolski, „Biblioteka w społeczeństwie
informacyjnym”, [w:] „Internet i biblioteka”; Wyd. SBP,
Warszawa 1998
Manuel
Castels, „Galaktyka Internetu”, Rebis, Poznań 2003 |